Friday 30 March 2012

Pada Situasi Malam Yang Dingin Itu...




Pada situasi malam yang dingin itu...
Di suatu tempat yang luas..
Kulihat ramai manusia berkumpul dengan riuh rendahnya...
Yang berkeluarga bersama anak-anak...
Yang dara bersama rakan-rakan seperjuangan...
Yang teruna bersama rakan-rakannya ...


Mataku bukan sahaja tertumpu di situ...
Tetapi juga tertumpu di satu sudut..
Di sana ada pasangan yang sedang galak berbicara...
Jarak mereka tidak jauh, tidak pula dekat...
Si jejaka menatap terus ke mata dara...
Dan si dara tersenyum simpul sambil berkata-kata...
Menyulam kasih di antara mereka...
Jarak yang tadi kelihatan jauh sedikit menjadi sangat dekat tanpa mereka sedari...
Si teruna mula terpegang tangan si gadis sunti...
Oh, apakah ini yang dinamakan 'chemistry'?


Lantas dengan mata berkaca, aku mencipta soalan buat diriku...
Adakah aku akan menjadi seperti mereka..
Jauh daripada pandangan orang tua dan keluarga...
Walaupun masih berada di dalam kawasan pandangan manusia...
Kononnya bukan hanya berdua...
Bercinta dan berkasih mesra tanpa ikatan yang sewajarnya...
Lantas melakukan apa yang dilarangNya...


Wahai empunya diri...
Adakah dengan status yang masih sendiri..
Atas nama cinta dan kononnya jodoh Ilahi...
Membolehkan dirimu ditakluki...


Pada saat ini...
Semoga hatiku kuat dan mindaku hebat...
Dalam menangkis getaran jiwa yang sentiasa menyengat...


Jika dulu aku boleh mengharapkan mahramku untuk bersamaku dan mengekoriku...
Mengharapkan rakan-rakan sejantinaku mengawasiku..
Tetapi kini aku tidak bisa melainkan dengan pertolongan Allah jua...


Aku pernah bermusafir seorang diri...
Mencari ilmu dan juga pengalaman hidup...
Setiap langkahku walaupun cuba dikawal, pernah tersalah juga..
Namun sempatku perbetulkannya..


Cuma aku takut kalau-kalau langkahku ini terlari dari tujuan yang sepatutnya...
Tatkala hati, fikiran tak lagi sebulu..
Kuharap iman menjadi pendinding diriku...


Ya Allah, awasilah diri ini dan tuntuni langkah ini ke arahMU...
Jangan pernah membiarkan diriku jauh daripada rahmatMU...
Amin Ya Rabbalalamain....


p/s: Bermujahadah dalam menjadi bidadari walaupun aku tahu aku tidak layak dengan gelaran itu... +_+

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...